Accepteren wat je niet wilt accepteren – in 4 stappen

‘Verander wat je niet kunt accepteren, maar accepteer wat je niet kunt veranderen’. Zo’n fijne quote doet het goed op Facebook, maar is vaak niet zo gemakkelijk toe te passen in het echte leven.

In sommige situaties is het zo verrekte moeilijk om te accepteren dat het is zoals het is. Ruzie met je partner. Een opdrachtgever die onredelijke eisen stelt. Verlies van een fijne baan. Een ernstig zieke vriendin waar je veel zorgen om hebt.

Ik zeg altijd dat alle gevoelens gevoeld willen worden. Want ingehouden woede, daar krijg je alleen maar puistjes van.

Maar hoe doe je dat als je in een situatie zit zoals hierboven beschreven? Als je de hele dag – eerlijk en oprecht – vol in de ergernis gaat zitten…. daar wordt je dag ook niet bepaald fijner van.

De oplossing is: ga pingpong spelen. Acceptatiepingpong. De spelregels zijn als volgt:

Spelregel 1

accepteren pingpongJe gaat voelen hoe oneerlijk het is. Of hoe kut (excusez le mot) het voelt dat je in deze situatie zit.

Belangrijke aanvulling op deze spelregel: ga niet verdwalen in verhalen.
Ga puur voelen. Gaat je hoofd in de richting van ‘En ik heb óók nog …’ en ‘Vorig jaar was ook al…’? Roep je hoofd dan streng tot de orde en ga weer terug naar je gevoel. Het voelt klote en that’s it.
(Ik had me al geëxcuseerd, kan dat voor de hele blog gelden?).

Spelregel 2

Dan klim je even op naar de betere versie van jezelf. De versie die snapt dat deze situatie blijkbaar nodig is. Nodig voor de groei van je ziel, of voor de taak die je hier op aarde te volbrengen hebt. Niet leuk, maar uiteindelijk wel goed. Je bekijkt je situatie vanuit dit hogere perspectief. Dit vraagt veel vertrouwen en overgave. Probeer of je het een paar seconden kunt ervaren.

Spelregel 3

Dit is de belangrijkste spelregel! Nu ga je op en neer pingpongen tussen deze twee perspectieven. Allebei zijn ze even relevant en even belangrijk. Je streeft er niet naar om alleen nog maar vanuit je hogere zelf te kijken, maar je streeft ernaar om snel te kunnen switchen van het een naar het ander. Pingpong. Op en neer.

Spelregel 4

Dit klinkt simpel, maar in de praktijk kan het vies tegenvallen. Als je vanuit je hogere perspectief kijkt, kan het zijn dat je de zorgen / ergernissen / kwaadheid eventjes niet meer kunt voelen. En dat kan – hoe tegenstrijdig – heel erg ongemakkelijk aanvoelen.

Nu let op. Je neemt al je gevoel serieus, behalve deze weerstand. Hier ga je dwars doorheen. Dat doe je door te blijven switchen tussen de twee perspectieven.

 

Met welke situatie kun jij acceptatiepingpong gaan uitproberen? Laat je me weten hoe je het ervaren hebt? Ik vind het leuk om van je te horen. Ook als het niet zo lekker ging als je gehoopt had 😉 .

 

 

4 reacties

  1. Heeeeeerlijk! I LOVE jouw schrijfstijl. Supergeestig en nuchter. En lekker bruikbaar, die tips. Ga zo door!

    Zoals je weet, ben ik dankzij jouw hulp intussen pingpongkampioen. Dank je wel voor je geweldige coaching!

  2. Die komt binnen. Weer bewustworden wat ik even uit het oog verloren had. Dankjewel. PINGPONG
    Xxx

  3. Wat fijn dat je het schrijven weer opgepakt hebt! Op een vrolijke, luchtige manier pakkend en inspirerend. Je laat mij als collega coach ook even weer een moment bewust zijn.

  4. Hilde op het veld

    Weer iets waar je in het gewone dagelijkse leven iets aan hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *